Villkor
2015-03-12
Tillämplighet
Våra
allmänna försäljningsvillkor och prislista gäller från och med
2015-03-12 och ersätter tidigare av publicerade allmänna villkor.
Varorna som presenteras genom vår hemsida utgör ordinarie sortiment. Vid
eventuell skillnad mellan villkor, produktinformation eller priser
angivna på vår hemsida och i övriga publikationer har hemsidan
företräde.
Säljare
Säljare är Opuvita AB, Sverige. Organisationsnummer 556862-2210.
Vår adress är: Opuvita AB, Landskronavägen 31, 252 32 Helsingborg, Sverige
Vackra
Skyltar, Papperskorgbutiken, Snabba Emaljskyltar, EkologiskYoga och
CottonYoga är är siter och varumärken som ägs av Opuvita AB.
Emelvita är ett varumärke och bifirma under Opuvita AB.
Om oss
Opuvita
är ett företag som äger butiker och varumärken som ligger oss varmt om
hjärtat och produkter som vi själva vill använda. Opuvita AB är ett
privatägt företag.
Köpare
Endast myndiga personer har rätt att köpa varor från oss.
Vi reserverar oss också för slutförsäljning.
Vi säljer endast till länder i EU samt Norge.
Priser
Priserna
uppdateras i realtid på hemsidan. Vi förbehåller oss rätten att ändra
priserna på hemsidan utan föregående avisering. Vi friskriver oss från
ansvar för uppenbara felaktiga priser som beror på datatekniska eller
handhavande fel.
Moms
Våra
priser inkluderar svensk moms om inte annat anges. På försäljning till
Norge eller till företagskunder utanför Sverige som lämnar ett giltigt
momsnummer tas inte moms ut.
Beställningar
Alla
beställningar skall ske via vår webbutik. För att handla hos oss måste
du fylla i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen.
Därefter skickar vi orderbekräftelsen till din angivna e-postadress.
Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller
på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada
polisanmäles.
Betalning från kunder i Sverige:
Följande betalningsalternativ finns:
Villkor för kortköp. Billmate Kort. Förskottsbetalning
När
du betalar via kort administreras detta av Billmate AB under varumärket
billmate. Dettainnebär att du handlar tryggt och enkelt.
Vi
accepterar betalningar med Visa och MasterCard. Betalväxeln är
certifierad för PCI DSS Level 1 och lösningen är även licensierad för
3D-Secure (MasterCard SecureCod och Verified by Visa). När du ska betala
blir du förflyttad till en krypterad sida där betalningen sker. Ingen
behandling av kortnummer sker hos butiken.
Billmate AB, organisationsnummer 556918-4129, telefonnummer 040-30 35 00.
Billmate Banköverföring. Förskottsbetalning
När
du betalar via banköverföring administreras detta av Billmate samt av
Direct2Internet Nordic AB. Detta innebär att du handlar tryggt och
enkelt. Du kan använda banköverföring från Handelsbanken och Nordea.
Billmate Faktura. Betala 14 dagar efter leverans
När
du betalar via faktura administreras detta av Billmate AB. Detta
innebär att du handlar tryggt och enkelt. Du slipper uppge dina
kortuppgifter, och betalar först efter det att du mottagit dina varor.
Fakturan skickas via e-post.
Detta erbjuder vi dig:
Få alltid hem varan innan du betalar
14 dagars betalningstid
Du behöver aldrig lämna ut känslig information
Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
Tillgång till dina fakturor via billmate online
Vid
försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/förseningsavgift
(60 kr för privatperson samt 450 kr för företag) samt dröjsmålsränta om 2
% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett
registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd
i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet.
Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I
sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post.
Kreditupplysningen sköts via Bisnode och är inget som belastar när man
ansöker om kredit hos kreditinstitut.
Personuppgifter
hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. eFinance behandlar
personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation,
kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i
kundhanteringssyfte.
* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
Orderbekräftelse
Efter
att du har godkänt din beställning skickar vi en orderbekräftelse via
e-post till din angivna e-postadress. Normalt sett skickas denna
orderbekräftelse momentant efter att din beställning har accepteras. Har
du inte fått någon orderbekräftelse inom 1 timme bör du kontakta oss
för bekräftelse av din order.
Avgifter
Faktureringsavgift Sverige: 0 SEK
Påminnelseavgift faktura: 60SEK (privatperson) 450 SEK (företag) samt 24% från förfallodatum
Outlösta paket: 250 SEK
Specifik information beträffande emaljskyltar
Applicering
av emalj/färg, borstning, schablonisering och bränning sker på manuellt
sett. Denna manuella process kan innebära att det kan finnas mindre
skönhetsfel på skylten såsom färgprickar, missfärgningar etc.
Storleken på skylten kan skilja upp till +-1cm från angivet mått.
Färgkoder
som anges med RAL/PMS beteckning skall endast anses som indikativa.
Slutgiltig skyltfärg beror på många olika faktorer såsom färg
applicerings mängd, ungs temperatur och bränning tid. Kulör kan variera
mellan olika skyltar och olika leveranser.
Vi
förbehåller oss rätten att inte sälja eller leverera skyltar med text,
bilder eller innehåll såsom: olagliga aktiviteter, rasistiskt innehåll,
drogfrämjande eller annat innehåll som kan upplevas som stötande, t ex
hets mot folkgrupp, trakasserier, mobbning eller intrång på
copyrightskyddat material.
Fotografering av produkter
Innan
leverans kan vi ta foton av den produkt som vi levererar. Dessa foton
kan publiceras på våra webbutiker eller på sociala medier (t.ex.
Facebook, Google+, Pinterest etc)
Bilder i webbutiken
Alla
bilder i webbutiken skall ses som illustrationer och kan inte
garanteras exakt återge produktens utseende, färg (skärminställningar,
ljus och skuggor i produktbilderna kan påverka färgerna) eller storlek.
Norge
För leveranser till Norge ansvarar köparen själv för att betala norsk moms samt tull.
Leveranser
Vi levererar endast till gatuadresser i EU samt Norge.
Leveranssätt
Det
är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss
vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen, efter det att vi
skickat ordern följer upp leveransen hos speditören, samt tillser att
leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid
vanligtvis nio (9) kalenderdagar från mottagandet.
Fraktkostnad
Fraktkostnad visas i webbutikens kassa. Om inte annat anges igår frakten i varans pris.
För reavaror tillkommer fraktkostnad.
Leveranstid
Aktuell
tillverkningstid visas i på webbutikens produktsida. Frakttiden visas i
webbutikens kassa. Den totala leveranstiden är tillverkningstid +
frakttid.
Leveransförseningar
Om
det blir leveransförseningar informeras du alltid. Du har som kund
alltid rätt att häva köpet om förseningen är mer än 4 veckor. Vi står ej
för ersättning till kund beroende på leveransförseningar.
Outlöst gods
Samtliga
frakt och hanteringskostnader kommer att debiteras köparen för gods som
inte blivit levererat på grund av orsaker hos köparen, som innebär att
leverans ej kunnat utföras enligt avtal. Normalt 250
SEK/250DKK/25EUR/20GBP.
Transportskador
Kunden
är skyldig att direkt anmäla synlig transportskada till
leveransföretaget samt till butiken. Dold transportskada skall anmälas
inom 5 kalenderdagar till transportföretaget samt till butiken. Vid
eventuella transportskador skall emballaget sparas för eventuell retur
eller utbyte av vara.
Ångerrätt
Privatpersoner
kan ångra sitt köp inom 30 dagar efter leverans. Spara därför alltid
kvittot och originalförpackning så byter vi varan eller så får du dina
pengar tillbaka. Anmälan om retur görs på per e-post till oss och skall
innehålla uppgift om ditt namn, e-post, telefon, ordernummer samt
information om skäl till returen.
Är varan redan betald sker återbetalning inom 14 kalenderdagar.
Givetvis
får varan inte vara använd. Varan med eventuell originalförpackning
(gäller ej det ytteremballaget som varan skickades i) ska återsändas i
samma skick som när du fick den (obruten förpackning. Köparen ska ordna
med och stå för kostnaderna för returfrakten, vilken sker på köparens
risk. Så tänk på att förpacka varan väl. Avdrag görs för eventuell
fraktskada på returnerad vara. Skulle returfrakten inte vara betald görs
även avdrag för den innan återbetalning sker. Återsändning får ej ske
mot postförskott eller liknande, vi löser ej ut postförskott eller
underfrankerad post. Återbetalning sker först efter det att vi fått
tillbaka varan och kontrollerat dess skick. Avdrag kan komma att göras
på varans värde om den är helt eller delvis skadad, gäller även dess
förpackning.
Företag har ej ångerrätt.
Fel i varan
Kunden
är skyldig att undersöka varan omedelbart efter mottagningen. Fel på
levererad vara skall reklameras till oss inom 5 kalenderdagar från och
med dagen för mottagandet.
För
det fall endast del av leverans uppvisar fel, äger kunden inte rätt att
göra gällande påföljder för fel i varan avseende hela leveransen.
Reklamationer
Vi
tillämpar 3 års reklamationsrätt. Produktgarantin gäller endast
ursprungliga produktionsfel, dvs. inte fel som uppstår vid egen
förändring av varans funktion eller utseende. Din orderbekräftelse
gäller som garantibevis. Vi åtar oss naturligtvis att byta felaktiga
eller trasiga produkter. Om varan är felaktig ska du reklamera den så
fort som möjligt. Kontakta oss om per e-post du vill reklamera en vara.
Vi står för eventuella fraktkostnader. När reklamationen är godkänd
skickar vi i första hand en ersättningsvara och i andra hand får du
pengarna tillbaks.
Oförutsedda händelser
Vi
ansvarar inte för ett icke-uppfyllande i händelse av orsaker utanför
dess rimliga kontroll (force majeure) inkluderande bland annat strejk,
terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsproblem,
valutafluktuationer, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller
naturkatastrofer, tekniska problem, fel i dataförbindelser eller annan
kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör.
Vi skall ha rätt till en rimlig förlängning av tiden för fullgörelse,
dock, om sådan orsak skulle vara längre än 60 kalenderdagar har vardera
parten rätt att genom skriftlig underrättelse häva detta avtal utan rätt
till ersättning.
Immateriella rättigheter
Allt
material, data och information som sparas och är tillgängligt i våra
webbutiker är vår egendom alternativt eventuell samarbetspartners
egendom och får inte användas utöver vad som krävs för funktionens
nyttjande i dess rätta syfte.
Du som kund får ej utan vårt medgivande kopiera, sprida eller skicka vidare material,
information
eller data som förmedlas genom webbutikens funktioner. Vill du använda
bilder eller texter från oss kontakta alltid oss först för ett
skriftligt godkännande.
Personuppgifter
Vi
samlar in besöksstatistik över bland annat: antal besök, antal gånger
enskilda sidor läses, vilka webbadresser besökarna kommer från och vilka
sökmotorer och sökord som använts för att komma till oss. Vi sparar
IP-numret från den dator (server) du använder, vilken webbläsare du
använder och vilket operativsystem. Dessutom sparar vi datum och tid du
kom in på vår webbplats och varifrån du länkade dig. Denna information
lämnas inte ut, utan används bara för att förbättra vår webbplats och
presentera innehållet bättre så att besökarna hittar rätt. Om du
registrerat dig som kund hos oss hamnar dina uppgifter i vår databas.
Denna databas är strikt konfidentiell och hanteras endast av dem som
arbetar för oss. Databasen kommer aldrig att visas eller säljas till
tredje part. Du har rätt att få ta del av den personinformation som
lämnats vid registrering. Vi är skyldiga att på din begäran snarast
rätta, spärra eller utplåna personuppgifter.
Cookies
Vi
använder av oss cookies på vår webbplats. En cookie är en liten textfil
som lagras på din dator när du besöker en webbplats. Nästa gång du
besöker webbplatsen kan webbläsaren använda den för att visa sidorna
enligt dina inställningar. Du som inte accepterar användandet av cookies
kan stänga av cookies via din webbläsares säkerhetsinställningar. Detta
innebär dock att webbplatsens funktionalitet begränsas. De flesta
webbläsare ger dig möjlighet att blockera alla cookies. Mer information
om hur du ändrar inställningarna avseende cookies i just din webbläsare
finns i hjälp-menyn i webbläsaren.
Dataförlust
Vi
kan ej hållas ansvariga för förlust av lagrad information eller
programvara. Vi uppmanar därför köpare att alltid ta erforderlig backup
på all data innan som skickas till oss för någon form av åtgärd, sparas
på lämpligt medium.
Tillämplig lag
Tvister
ska i första hand lösas i samförstånd med vår kundtjänst. Vid eventuell
tvist följer vi beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.
Svensk
lag skall tillämpas på detta avtal. Kan ej tvist lösas av vår
kundtjänst så skall den handläggas av svensk domstol. Om någon del av
dessa villkor bedöms vara ogiltig eller ej genomförbar av domstol, skall
detta inte inverka på giltigheten av villkoren i övrigt. Alla
meddelanden skall vara i skrift och tillsändas behörig företrädare för
respektive part till den adress som framgår av fakturan.
Wienkonventionen om internationella köp av varor äger ej tillämplighet
© 2017 Opuvita AB